Iedereen die me spreekt over zijn bedrijfsblog, kampt met dezelfde drie problemen. Zo heeft niemand in het bedrijf tijd om een blog te schrijven. Ken je ook de andere excuses om niet te bloggen?
Een halfuur geleden zat ik met mijn vingers op het klavier.
Op het scherm lachte een wit blad naar me...
Ik lachte terug. Want ik was er zeker van dat het blad niet lang leeg zou blijven. Er zou een blog ontstaan die ik met jou zou kunnen delen.
Waarom ik zo zeker was dat het bloggen zou lukken? Dat verklap ik je graag aan het einde van deze blogpost.
Laat ons het eerst hebben over de excuses die vandaag in bedrijven worden ingeroepen voor onbegrijpelijke blogs, voor een gebrek aan nieuwe teksten, voor het uitstellen van de nieuwsbrief,...
Waarom het schrijven uitstellen?
Hoeveel excuses heb jij om het schrijven van een blog uit te stellen?
Ik begrijp dan ook heel goed de excuses die jij zelf, je collega of je medewerkers inroepen om de afgesproken blog niet te schrijven.
Laat me hierover duidelijk zijn. Ik krijg te horen dat ik het gemakkelijk heb omdat ik journalist ben.
Zo besef ik ook dat je het moeilijker hebt, net omdat je geen journalist bent, maar een expert in je vakgebied.Daardoor...
- weet je niet altijd waarover te schrijven.
- slaag je er niet altijd in om je expertise helder op papier te zetten.
- ontbreekt het je aan tijd om een blog te schrijven.
- Wat is jouw excuus nummer 1 om niet te bloggen?
Excuus 1. Geen tijd
Natuurlijk heb je iets anders te doen dan blogs schrijven.
Want je bent een kei in je vak, je doet je job goed en je investeert nu al meer dan acht uur per dag in je werk.
Vaak wordt vergeten dat een tekst schrijven ook heel wat tijd vraagt. De boodschap moet goed zitten. Het artikel moet gelezen en begrepen worden door een leek.
Dt-fouten en kromme zinnen moet je vermijden.
Als je ook nog eens een blog moet schrijven na je uren, bovenop je normale workload, neem ik aan dat de motivatie soms ver te zoeken is.
‘Geen tijd’ is dan ook een terechte uitvlucht om het blogschrijven aan iemand anders over te laten.
Excuus 2. Geen inspiratie
Stel dat je wel tijd hebt? Stel dat je heel graag over je vak wil schrijven?
Waarover zou je dan wel kunnen schrijven?
Afgaande op wat mijn klanten en mensen uit mijn netwerk vertellen, is dit zonder twijfel de tweede grote hindernis voor bedrijfsbloggers.
Een writer’s block nog voor er maar een letter op papier staat. Een bekend fenomeen?
Dit probleem was ook de aanleiding voor een blog die ik eerder voor Cypres: Hoe vindt u thema’s voor content die wérkt?
Sommigen vertellen me zelfs rechtuit dat hun beroep of product te saai is om over te schrijven. Als ik hen dan vraag: “Maar wat vind jij dan toch zo boeiend aan je job?”, volgen er vaak mooie verhalen en prima expertise, die het waard zijn om te delen met een groter publiek.
Maar net omdat je zo dicht met je neus op je job zit, weet je vaak niet wat je publiek daarover wil weten.
Helemaal moeilijk wordt het wanneer je leest dat je blog moet opvallen tussen de 5000 berichten die mensen dagelijks te verwerken krijgen.
Excuus 3. Geen schrijftalent
Tijd is geen probleem. En van inspiratie loop je over. Volgende uitdaging is weten hoe je een artikel kan schrijven dat je publiek wil en kan lezen.
Hoe staat het met je schrijftalent?
Lukt het om een tekst te schrijven waaraan je lezers blijven kleven?
Met kapstokken die doen lezen? Met afwisseling en het juiste ritme?
Net zoals een buitengewoon schrijver zich onderscheidt van een middelmatig auteur, heb je blogschrijvers van alle niveaus.
Niet iedereen is begiftigd met schrijftalent, of heeft zich kunnen bekwamen in het schrijven van artikels. Dat is niet erg, noch abnormaal.
Journalisten hebben ook gestudeerd voor hun vak en hebben het geluk zich elke dag te mogen bekwamen in het schrijven van artikels.
De oplossing voor uw excuses om geen blog te schrijven?
Het geweldige van deze drie problemen is dat ze op te lossen zijn. Dat hebben ze gemeen met zo goed als alle problemen.
Want inderdaad, er bestaan manieren om uw bedrijfsblog soepel te laten lopen, zonder dat het u veel tijd kost.
Dat sluit meteen aan bij het antwoord dat ik je beloofd had op de vraag waarom ik zeker wist dat het me zou lukken deze blog te schrijven.
Waarom ik er zo zeker van was dat het bloggen zou lukken?
Eenvoudig.
Ik heb deze blog aangepakt zoals ik het blogschrijven voor mijn klanten organiseer.
Mijn 5 stappen:
- Ik plan tijd in om te schrijven.
- Ik stel een lange lijst onderwerpen samen.
- Ik selecteer het onderwerp dat op dat moment het meest relevant is voor publiek en bedrijf.
- Ik overleg over titel en invalshoek.
- Ik gebruik mijn 24 jaar ervaring in het schrijven van journalistieke artikels.
Zin om het schrijven van blogs uit handen te geven?
→ Vul je gegevens in op mijn contactpagina.
Je hebt sneller dan je denkt een abonnement op sterke en unieke content.