Deze 3 klantenverhalen tonen de waarde van de journalistieke aanpak

Waarom klantverhalen creëren, publiceren en delen
16 november 2023 in
Hans Hermans

Klantenverhalen. Ze zijn populair vandaag. En nodig. Heel wat bedrijven publiceren ze om nieuwe klanten te werven. Gelukkig verlaten de marketingafdelingen daarbij steeds vaker het puur commerciële pad en kiezen ze ervoor om het échte verhaal van hun klanten te laten weerklinken. De journalistieke aanpak is hierbij de beste optie.


“Hans, kan je voor ons één van onze klanten interviewen over hoe anders ze vandaag in tijden van corona werken? Nee, onze producten en diensten moeten er niet prominent in aan bod komen.”


Deze vraag is maar één voorbeeld van een klant die me vraagt om klantenverhalen te schrijven.


Klanten getuigen

Ik krijg als freelance business journalist steeds vaker de vraag naar een niet-commercieel klantenverhaal.

Daarbij besef ik dat de term ‘niet-commercieel’ een beetje tegenstrijdig klinkt. Want is niet elk klantenverhaal bedoeld om de producten en diensten van mijn opdrachtgever te verkopen?

Dat klopt. Maar…

Een klantenverhaal is in b2b een van de eerste stappen in het verkoopstraject. En net omdat dit een eerste kennismaking is, is het aangewezen om jezelf als organisatie hierin niet te fors op de borst te kloppen.


3 Klantenverhalen geschreven door Hans Hermans

De volgende drie testimonials illustreren dat bedrijven me vaak vragen als freelance journalist omwille van de journalistieke aanpak.


KLANTENVERHAAL 1. Geschreven voor Telenet Business

Van de ene op de andere dag bleven vliegtuigen aan de grond, sloten kantoren en mochten restaurants geen klanten meer ontvangen. Deze lockdownmaatregelen tijdens de eerste golf sloegen bij Foodmaker in als een bom.

In dit klantenverhaal interview ik Lieven Vanlommel, oprichter en CEO van Foodmaker. Hij vertelt over hoe hij zijn bedrijf versterkte in de coronacrisis en welke rol Telenet Business hierin speelde.


KLANTENVERHAAL 2. Geschreven voor customer delight-specialist Peter Van Welden

Geen plek in Waregem waar meer talen worden gesproken dan bij TVH, de wereldspeler op het vlak van onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouw- en landbouwmachines. Het bedient klanten van over de hele wereld, elk in hun moedertaal.

Ook op andere vlakken denkt het bedrijf mee met zijn klanten. “We maken het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk, helpen vergissingen te voorkomen en belonen klanten die het ons gemakkelijk maken.” …

Om hun klanten nog gelukkiger te maken, deden ze beroep op Peter Van Welden en zijn team, van het toenmalige VOLT. Ik beschreef als ghostwriter voor het boek van Peter hoe hun gezamenlijke traject verliep.


KLANTENVERHAAL 3. Geschreven voor het VLAIO-platform digitaletoekomst.be

Terwijl Vlaamse techbedrijven soms met enige jaloezie naar Silicon Valley kijken, verhuist Oqton in omgekeerde richting: vanuit de Baai van San Francisco naar Gent.

Hun ambitie? Robots betaalbaar maken voor de Europese maakindustrie. De AI-oplossing van Oqton is zelfs uiterst geschikt voor Vlaamse kmo’s met veel maatwerk.

VLAIO had redenen genoeg om het onderzoeksproject van Oqton te subsidiëren en het succesverhaal te delen op hun platform over artificiële intelligentie. Zo toont de organisatie welke steun en subsidies ze te bieden heeft aan Vlaamse ondernemingen.


Dat de steun van VLAIO werkt, blijkt uit het klantenverhaal dat ik voor hen schreef: Waarom AI-scale-up Oqton van Silicon Valley naar Vlaanderen verhuist


Wil je ook andere bedrijven inspireren met getuigenissen van je huidige klanten? Vraag me klantenverhalen voor je te schrijven. Bel of mail freelance business journalist Hans.

> CONTACTEER HANS

Deel deze post
NIEUWSTE BLOG
Je dynamische snippet wordt hier weergegeven ... Dit bericht wordt weergegeven omdat je niet zowel een filter als een sjabloon hebt opgegeven om te gebruiken.