De 7 habits van Stephen Covey bieden een leidraad voor een meer succesvolle contentstrategie. Laat je inspireren door de 7 beroemdste managementadviezen ter wereld.
Ontdek in deze blog hoe The 7 Habits of Highly Effective People je contentstrategie aanscherpen.
Wat zegt Covey?
Richt je op zaken waarop je invloed kunt uitoefenen. Dat is jouw ‘circle of influence’. Laat de andere zaken aan jou voorbijgaan. Dat adviseert Stephen met habit 1.
Hoe verbetert dit je contentstrategie?
Hoe groot is jouw cirkel van invloed? In contentmarketing kan die behoorlijk groot zijn. Want met sterke en unieke content ben je in staat een groot publiek aan te spreken dat voorheen niet in je cirkel paste.
Deel whitepapers online, post LinkedIn-berichten waarin je kennis deelt, schrijf nieuwsberichten voor je website… en bereik een onverwacht groot en divers publiek.
Maar pas op!
Het gevaar bestaat dat je met je content op eender wie wil mikken. “Iedereen mag mijn boek kopen”, vertellen klanten me wel eens. Maar dat is noch de bedoeling, noch de strategie die je de meeste winst oplevert.
De tweede habit verduidelijkt dit.
Habit 2. Begin met het einde voor ogen
Wat zegt Covey?
Leg je einddoel duidelijk vast. Habit 2 adviseert je om met het einde voor ogen te beginnen.
De businessgoeroe was zelf het meest gehecht aan deze tweede eigenschap, vertelde Covey me tijdens het Exclusief interview met Stephen Covey dat tot op vandaag C-levels en contentspecialisten inspireert.
"Beeld je in dat je een toeschouwer bent op je eigen begrafenis", zei hij me. "Wat wil je dat mensen over jou zeggen? Schrijf dat op. Leef en werk ernaar."
Hoe verbetert dit je contentstrategie?
Voor een effectief content project hoef je natuurlijk niet aan je begrafenis te denken.
Wel kan je de vraag van Covey herformuleren: “Wat wil je dat de lezers van je content doen wanneer ze artikels, whitepapers, nieuwsberichten en zo meer van je gelezen hebben?”
En voorafgaand aan deze vraag, zoek je eerst het antwoord op deze vraag: Welk doelpubliek wens je te bereiken?
Bij het opstellen van een contentstrategie moet je aandacht besteden aan deze vragen. Hierbij kan je het jezelf gemakkelijk maken. Want wanneer je een Content Strategy Canvas opmaakt, passeren de vragen automatisch.
Vergroot vervolgens je invloedscirkel tot je doelpubliek er in past. Deze cirkel is bij de meeste van mijn klanten even groot als de cirkel met hun types klanten.
Bedrijven met ambitie en groeiplannen tekenen bewust een veel grotere cirkel. Het spreekt vanzelf dat je je content invloedscirkel in dat geval eveneens groter moet tekenen.
Zorg er wel voor dat er ook groepen buiten je cirkel vallen. Zelfs als de wereld je markt is, moet je een doelpubliek bepalen… en enkel daarop mikken.
Habit 3. Begin bij het begin
Wat zegt Covey?
Denk na over prioriteiten om het einddoel te bereiken. Begin met prioriteit nummer 1. Dat vraagt de derde habit van je.
Stephen Covey wijdde zijn tweede boek aan het thema timemanagement, deze habit staat daarbij centraal. Andere tips en cursussen over timemanagement vertellen steevast hoe je zoveel mogelijk in een zo kort mogelijke tijd realiseert. Maar Stephen Covey doet dat niet. Hij vervangt de klok door het kompas.
Zijn visie? "Het maakt niet uit hoe hard je gaat. Belangrijker is de vraag of je de juiste richting hebt gekozen."
De prioriteiten zet je uit in de richting die je hebt bepaald.
Om de basis van zijn theorie snel te laten begrijpen, verwees Stephen Covey zelf steeds naar “de wet van de boerderij”.
"Op het werk lukt het soms om een deadline te halen door op het laatst extra hard te werken. Niet zo op een boerderij. Je kunt niet het hele voorjaar en de zomer op je achterste zitten om vervolgens in september snel even de oogst binnen te halen. Je moet de grond bewerken. Vervolgens moet je zaaien, bemesten, water geven, onkruid wieden en de planten verzorgen. Wanneer je dat een aantal maanden blijft doen, zal je resultaat oogsten."
Hoe verbetert dit je contentstrategie?
Als ik met mijn klanten over prioriteiten in contentmarketing spreek, dan raad ik hen aan te beginnen met het uitzoeken van welke vragen klanten zich stellen.
Vervolgens adviseer ik ze om kleinere, haalbare contentstukken zoals blogs en nieuwsberichten uit te werken die deze vragen beantwoorden.
Op basis van hoe de blogs gelezen worden en online scoren, verfijn je dan je contentstrategie. De populairste onderwerpen werk je dieper uit in whitepapers, workshops, een online training…
Contentmarketing is geen sprintje. Nee, een sterk contentproject is meer een marathon.
Je kan wel eens een extra inspanning leveren om een deadline te halen. Je kan last minute een contentstuk herwerken om het mooi te laten aansluiten op de actualiteit. Of een productlancering vraagt om een snel nieuwsbericht dat opgepikt kan worden door de kranten.
Dat zijn sprintjes met een strakke deadline. Maar die trek je best niet te veel. Spreid je inspanningen. Loop zoals je een marathon zou lopen. Verdeel je inspanningen en kies je piekmomenten zorgvuldig.
Habit 4. Denk win-win
Wat zegt Covey?
Over de vierde habit schrijft Covey: “Bij een onderhandeling moet de andere niet noodzakelijk verliezen als je wil winnen. Zoek een derde weg die voor beiden winst oplevert.”
Hoe verbetert dit je contentstrategie?
Denk ook in je content aan win-win. Je lezers en je bedrijf kunnen allebei winnen. Hoe meer je geeft, hoe meer je lezers winnen. Hoe meer je expertise opgepikt wordt, hoe vaker je onderneming gebeld zal worden of je producten gekocht worden.
Je lezers zijn je huidige en potentiële klanten die content bij je vinden die hen inspireert en doet groeien. Het zijn collega-managers die willen groeien. Het zijn bedrijven op zoek naar partners, naar klanten en leveranciers.
Elke contentstuk verrijk je met een call-to-action, bijvoorbeeld:
- Contacteer me
- Maak een afspraak
- Of download deze whitepaper, schrijf je in voor onze workshop, boek nu je training…
Zoek je inspiratie voor de krachtigste call to actions? Online vind je gemakkelijk Call-to-Action Messages that Get Results.
Habit 5. Probeer eerst te begrijpen voordat je begrepen wilt worden
Wat zegt Covey?
Luister naar je gesprekspartners. Vraag naar het waarom, voordat je zelf je mening geeft. Probeer eerst te begrijpen voordat je begrepen wilt worden
Hoe verbetert dit je contentstrategie?
Covey klopt hier weer de nagel op de kop. De meeste communicatiestrategieën en acties gaan over spreken, het delen van expertise, je publiek iets leren.
Maar… communiceren is óók luisteren. Luister naar je publiek. Hoor wat ze wensen, welke informatie ze zoeken, wat hen frustreert en met welke problemen ze kampen.
De vragen en frustraties zijn een vruchtbare bodem voor contentcreatie. Hoe beter je content inspeelt op de zorgen van je doelpubliek, hoe meer tractie en succes voor je contentmarketing. En hoe meer actieknoppen vervolgens aangeklikt zullen worden.
Ik geef je een paar voorbeelden van hoe de vragen van mijn publiek tot blogs leiden. In de blog De 5 populairste vragen over het schrijven van artikels, blogs en nieuwsbrieven beantwoord ik bijvoorbeeld een paar van de vragen die me het vaakst gesteld worden over mijn vak.
In andere blogs ga ik in op concrete vragen over ghostwriting, het opstellen van een content strategie of waarom je moet oppassen bij het inzetten van ChatGPT als contentcreator.
Als we even terugkijken naar habit 3, is het nu duidelijk welke contentcreatie je best prioritair maakt? Inderdaad, begin met de blog die antwoorden geeft op de meest gestelde vragen.
Habit 6. Werk synergetisch
Wat zegt Covey?
In teamwerk is ook de zesde habit goud waard. Covey hamert daarbij op de waarde van ieder mens. Ieder heeft talenten. Ieder heeft expertise. Ieder is uniek. Zijn advies? Gebruik deze onderlinge verschillen om tot een beter resultaat te komen.
Hoe verbetert dit je contentstrategie?
Diversiteit is ook in contentmarketing een grote plus. Maar dit wil niet zeggen dat je bedrijf maar één stem mag laten klinken. Nee, wanneer verschillende mensen aan bod komen, deel je vanzelf rijkere content. Experts met een verschillende achtergrond vullen elkaar aan. Op voorwaarde dat de content wel vanuit dezelfde strategie gecreëerd en gedeeld wordt. Visie, missie, doelpubliek, doel… moeten dezelfde zijn.
Toon ook deze diversiteit. Toon de experts die de content creëren. Leg uit hoe ze elkaar aanvullen.
Habit 7. Hou de zaag scherp
Wat zegt Covey?
Tot slot adviseert Covey om jezelf regelmatig te herbronnen. De man die vandaag ongetwijfeld God adviseert over hoe hij zijn hemel efficiënter runt, spreekt over vier belangrijke terreinen voor elk individu.
“Herbron jezelf lichamelijk, sociaal-emotioneel, verstandelijk en spiritueel.”
Hoe verbetert dit je contentstrategie?
Dit herbronnen en continu leren zijn ook voedend voor je contentproject. Leer constant bij. Herbron je. Zo houd je je zaag scherp. En help ook je bezoekers om hun zaag scherp te houden.
Deel regelmatig nieuwe expertise volgens een zorgvuldig opgestelde contentkalender. Luister meerdere keren naar de uitdagingen van je publiek. Vind antwoorden op actuele veranderingen.
Herzie ook je contentstrategie regelmatig. Minstens jaarlijks. Stel ze af op de bedrijfsstrategie en bedrijfsdoelen, de veranderende noden van je doelpubliek, de evoluties in contentland.
Zo doe je wat Covey adviseert. Je blijft jezelf regelmatig herbronnen en bied je bezoekers de kans om hetzelfde te doen op basis van jouw inzichten.