Wil je nieuwe klanten, gelukkige medewerkers en meer omzet via content marketing genereren, dan heb je een contentstrategie nodig. Het Content Strategy Canvas helpt je om deze strategie beknopt en krachtig uit te werken.
Wat is een Content Strategy Canvas?
Het Business Model Canvas is ruim bekend. Deze methodologie helpt starters én ervaren ondernemers om hun activiteiten op één A4 helder uiteen te zetten.
Voor content marketeers bestaat hier een afgeleide versie van: het Content Strategy Canvas. Dit canvas is een rooster met alle elementen die de sterke van je contentstrategie bepalen.
Time For New Content Concept
Dankzij het ordelijke rooster werk je met het Content Strategy Canvas je contentstrategie helder uit te werken op 1 A4.
Je vindt online verschillende versies. Het ene is al beter dan het andere.
Stop nu met zoeken naar het béste Content Strategy Canvas. Als content consultant werkte ik eerder al canvassen uit voor grote Belgische bedrijven. Deze ervaring bundelde ik in mijn Content Strategy Canvas.
In dit artikel deel ik het graag met jou.
Ik ben vertrokken van het populaire, Amerikaans canvas van Kris Lake. Dit heb ik verbeterd op basis van ervaring in contentprojecten in onder meer de financiële, logistieke en HR-sector. Zo weet ik zeker dat het canvas ook jou echt helpt om je contentstrategie op papier te (laten) zetten.
Waarin mijn Content Strategy Canvas verschilt van andere?
De meeste canvassen zijn weinig concreet.
Ik ben zelf geen liefhebber van wazige strategieën. Daarom besloot ik - in tegenstelling tot andere canvassen - om concreet te gaan. Ik merkte dat concrete content strategieën en ideeën populair zijn bij mijn klanten.
Ik ervaar dat zij mijn klanten helpen om hun strategie helder te maken en te communiceren naar hun management en medewerkers.
Concrete contentideeën laten zien hoe je strategie je in staat zal stellen je businessdoelen te bereiken.
Alle elementen van je contentstrategie
Dit Content Strategy Canvas helpt je bij het uitwerken van alle elementen waaruit een sterke strategie moet bestaan.
Hieronder overloop ik beknopt de categorieën. Telkens geef ik een paar voorbeelden.
Goed om weten is dat dit canvas in volle evolutie is. Ik pas het aan van zodra ik voel en ervaar dat het beter kan.
Kom gerust telkens opnieuw kijken vóór je je eigen strategie uitwerkt. Zo download je zeker de laatste versie.
Heb je er nog vragen over? Of mis je nog iets? Mail me op [email protected]
1. Business goal
Wat zijn de bedrijfsdoelen van de onderneming waarvoor je werkt? Aan welk zakelijk doel zal je met je content bijdragen?
Bijvoorbeeld: het realiseren van omzet, het winnen van nieuwe klanten, het verhogen van de medewerkerstevredenheid.
2. Stakeholders
Welke partijen komen in aanraking met je content. Wie heeft belang bij een sterke content strategie? Welke personen zijn betrokken bij de realisatie van je content?
Bijvoorbeeld: aandeelhouders, management, medewerkers, klanten.
3. Topics
Welk thema ga je in dit Content Strategy Canvas uitwerken?
Je hebt hier twee opties, die perfect te combineren zijn:
- ofwel werk je een algemeen Content Strategy Canvas uit voor je hele content strategie.
- ofwel kies je deeltopics. Dit zijn thema’s waarover je onderneming wil communiceren. Deze deelthema’s uitwerken is vaak eenvoudiger. En het levert een concretere strategie op.
Bijvoorbeeld: sustainability, je laten erkennen als expert in de eigen sector, medewerkerstevredenheid.
4. Audience
Wie wil je bereiken met de content? Let er op dat je in de taal schrijft van dit doelpubliek.
Kies voor een business journalist die ervaren is in het schrijven voor jouw publiek. Geef hem of haar de opdracht om dit publiek centraal te zetten.
Bijvoorbeeld: medewerkers, klanten, prospecten, sectorgenoten.
5. Format
Via welke types content breng je verhalen, nieuwsberichten, interne informatie naar je doelpubliek?
Bijvoorbeeld: blogs, whitepapers, podcasts, infographics, videos.
6. Content ideas
Ik geloof in de kracht van concrete ideeën. Ik merk tijdens boardmeetings dat één sterk contentidee de strategie soms helderder maakt dan een uitleg van tien minuten. Op die ideeën word ik achteraf vaak nog aangesproken. Ze blijven hangen.
Daarom voeg ik aan het Content Strategy Canvas dat ik als content consultant voor klanten uitwerk concrete ideeën toe voor artikelen, whitepapers, video’s, podcasts…
7. Timing
Voor welke periode geldt deze strategie? Hoe lang loopt de campagne die zal focussen op het thema van dit canvas?
Bijvoorbeeld: najaar 2022, het volledige jaar 2023, de weken rond Black Friday.
8. Workflow
Elk te creëren contentstuk doorloopt een workflow. Tijdens elk contentproject zoek ik samen met mijn klanten naar de meest optimale workflow. Deze zetten we op met behulp van een content management tool of met platformen die het eenvoudig maken om documenten te delen.
In een volgend artikel stel ik je de drie beste tools voor waarmee mijn klanten en ik een vlotte workflow uitzetten.
9. Distribution channel
Via welk kanaal breng je je content tot bij je publiek? Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen. Weeg deze dus per bericht tegen elkaar af.
Bijvoorbeeld: persberichten via mail, LinkedIn, Facebook, je blog, vakmedia.